پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه شهر نقنه

حجت الاسلام والمسلمین سیّد محمّد حسینی میراَمینی

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه شهر نقنه

حجت الاسلام والمسلمین سیّد محمّد حسینی میراَمینی

موضوعات
شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۰ ق.ظ

خطبه های نماز جمعه 15اسفند

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام امینی در خطبه اول : خداوند متعال در سوره ابراهیم آیه 24 می فرمایند :

أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء ﴿۲۴

تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ ﴿۲۵

مثال قرآنی خداوند متعال در این آیه بسیار قابل تامل است ، این که خداوند "کَلِمَةً طَیِّبَةً" یعنی خوب شدن را به مانند درخت خوب شدن مثال می زند و در ادامه آیه جهت شبیه شدن را به درخت ترسیم می فرمایند.


" أَصلُها ثابِتٌ" یعنی درخت خوب، درختی است که اولا ثبات داشته باشد و آن درختی با ثبات تر است که ریشه عمیقی در دل خاک دوانده باشد یعنی رشد عمقی.

بعد می فرمایند " وَفَرعُها فِی السَّماءِ" یعنی تنه آن ، شاخه آن به آسمان می رسد ، یعنی رشد طولی در ارتفاع و در ادامه می فرمایند " تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ" یعنی به حدی حجم بار و میوه آن گسترده است که هر زمان اراده بکنید می توانید از میوه آن بهره ببرید ، نوعا درختانی ثمره بیشتر دارند که عرض بیشتری داشته باشند . قدری در این تشبیه دقیق شویم می بینیم خداوند خوب شدن را به درختی تشبیه فرموده اند که از همه جهت در حال رشد یافتن و سعه پیدا کردن است.می خواهید خوب بشوید مانند درخت خوب بشوید از آن جهت که از همه سو و همه جهت رشد پیدا کرده و سعه بیابید.

وی افزود : خوب؛ انسان از دو بُعد تشکیل شده است ، جسم و روح. جسم انسان که تا یک سن مشخص و یک اندازه مشخص بیشتر رشد پیدا نمی کند فلذا عقل حکم می کند که مصداق آیه شریفه نازل بر روح انسان است.

حال سوال این است روح چگونه سعه می یابد ؟ هیچ چیز به اندازه صبر روح انسان را سعه نمی بخشد . خداوند در قرآن می فرمایند "اصبرو و صابرو"

امام صادق علیه السلام می فرمایند : اصبرو یعنی اصبرو فی فرائض الله ، یعنی صبر بر عمل به تکلیف چه از بعد اطاعت امر واجب و چه از بعد پرهیز از محرمات.

سید محمد امینی اضافه کرد : صبر بر واجبات مثلا صابر بودن بر عبادت یعنی شما یک عمر در یک زمان خاص با یک ادبیات خاص یک عمل را کاملا تکراری باید انجام بدهید.شما اگر یک غذا را بیشتر از 3 وعده به صورت تکراری میل بفرمائید دیگر از آن غذا دلزده خواهید شد.

خداوند متعال تکلیفی را به ما امر فرموده که کاملا یک شکل و با یک ادبیات خاص و هر روز در یک زمان مشخص و در تعداد خاص که 5 وعده و 17 رکعت است و بعد اینجا اصل صبر خود را نمایان می کند که ما باید یک عمر بر عمل به یک تکلیف کاملا تکراری و یک شکل صبر و مداومت داشته باشیم ، این صبر مداوم بر نماز، روح انسان را سعه می دهد.

در نواحی خداوند ما را از حرام جنسی بر حزر داشته است.جوان است ، خوش سیما است ، پر انرژی است، سرشار از غرائض جنسی است ، توان بر این معیصیت دارد ، فضای گناه دارد اما صبر می کند در بر اینکه به حرامی مرتکب نشود تا اطاعت امر خداکرده باشد.این صبر بر اطاعت از امر خدا روح او را گستره خواهد کرد.

خطیب نماز جمعه شهر نقنه اضافه کرد : این از اصبرو . و اما صابرو در آیه ، ابا عبد الله الحسین علیه السلام می فرمایند صبر بر مصیبت و مشکلات است . خداوند مصیبت می دهد ، مشکل ایجاد می کند که ما در مقابل آن صبر پیشه کنیم که روحمان گسترده شود . اگر دقیق نگاه کنیم مصیبت نعمت نیست بلکه عین نعمت است . عین رحمت است ، عین عناست است زیرا صبر بر آن روح ما را گسترده می کند و این روح گسترده در عالم برزخ ، عالم قیامت و عالم اسماء اثرات خود را بر ما نمایان می کند زیرا در عالم اسماء هیچ چیز به اندازه روح گسترده زمینه بهره برداری از نعمات معرفتی را به ما نمی دهد.

در روایت از صادق اهل بیت علیه السلام: سنگین ترین مصیبت را داغ جوان توصیف کرده اند .از این روایت می شود استدراک کرد که هیچ مساله ای به صبر اندازه داغ جوان روح انسان را گسترده نمی کند.

پس اگر مصیبتی دیدید با رضایت کامل شکر خداکنید و یقین بدانید که این نعمتی از جانب حضرت حق است.

حجت الاسلام امینی در خطبه دوم :

عزیزان برای اصلاح درخت اصلاح ظاهر آن اثر خاصی ندارد و عیب درخت را باید از ریشه بر طرف کرد. اگر می خواهید فرزندانتان دین مدار بشوند به جای پرداختن به ظواهر، ریشه های معنوی خود را تقویت نمائید تقویت ریشه های معنوی یعنی حضور در نماز جماعت ، نماز جمعه ، ادعیه و مناسک عبادی است که این امر عملا فرزندان شما را ترغیب به رعایت  مسائل دینی می فرمایند.

امام جمعه شهر نقنه : در خصوص روز جهانی زن و کنفرانسی که در مقر سازمان ملل به این مناسبت برگزار می کردد ، سال گذشته از ایران 2 نفر در این اجلاس شرکت کردند ولی امسال اقوال شرکت کنندگان در این برنامه متفاوت است. از 16 الی 080 نفر گفته شده است.مجلس می گوید دولت قصد اعزام 100 تا 180 نفر را به هزینه بیت المال دارد ، وزارت خارجه می گوید برای 16 نفر ویزا صادر می شود ؛ این از یک سو از سوی دیگر معاون امور زنان ریاست جمهوری در رسانه ملی می گوید ما به تشکل ها و NGO ها گفته ایم که افراد مورد نظرشان را معرفی کنند تا ما اعزام کنیم،و اینکه ما نمی دانیم این افراد که هستند و چه تفکراتی دارند.اسامی که برده می شود غالبا از گروه های فمنیستی هستند ، آیا اینها واقعا نماینده زنان مسلمان و فرهنگ زنان مسلمان ایرانی هستند ؟!

آقایان مسئولین ، آرام آرام تعداد تذکرات به شما در حال افزایش است، آن از موسیقی زنان و بعد از آن تولید لوح های فشرده با مهر وزارت ارشاد از خوانندگی زن بعد از آن رقص مشترک زنان در پایتخت مملکت شیعه.

 و در آخر اضافه کرد : امر به معروف مراتبی دارد ، ان شاء الله که به همین تذکرات امورات اصلاح شود والا در انتظار مراحل بعدی امر به معروف و نهی از منکر از جانب امت حرب الله باشد.

                                  فان حزب الله هم الغالبون

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۶
مدیر سایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه شهر نقنه